Foredrag og skriveværksteder på skoler? Sådan planlægger du det!

Foredrag og skrivekurser på skoler

Skal du planlægge foredrag eller skrivekurser for børn på skoler eller biblioteker? Så læs med her, hvor jeg kommer med mine bedste tips. Foto: Mike Reuter

Denne guide er til dig, der gerne vil afholde foredrag og/eller skriveværksteder med forfattere på skoler. Du kan nok også bruge guiden, hvis du selv gerne vil begynde at holde foredrag eller skrivekurser.

Jeg har samlet nogle af mine bedste tips til at planlægge indholdet ved forfatterforedrag og skrivekurser på skoler her, men hvis der er noget, du stadig gerne vil have svar på efter endt læsning, er du meget velkommen til at skrive en kommentar eller sende mig en mail! Så skal jeg nok svare dig efter bedste evne.

Hvis du skal holde forfatterforedrag for børn, kan det også være, at du vil starte med at læse dette indlæg med 3 tips til at holde foredrag for børn. Og hvis du “kun” skal holde skrivekurser, kan det være, at det er dette indlæg om at holde skrivekurser for børn og unge, du skal læse. Hvis du er arrangør, er dette indlæg om at afholde forfatterforedrag måske noget for dig.

Hvorfor holde foredrag og skrivekursus for børn? Og hvad er forskellen? 

Helt klart fordi det gør børnene gladere for litteratur.

Børn, der møder en forfatter, der fortæller levende og dialogisk om sin skriveproces og sine bøger (som børnene måske endda allerede har læst) bliver mere nysgerrige på læsning og skrivning. Og det er skønt!

Foredrag og skrivekurser kan to helt forskellige ting – og så alligevel lidt det samme.

Forfatterforedrag, hvor forfatteren fortæller om sine bøger og sin skriveproces er et sjovt/spændende/lærerigt/hyggeligt (alt efter forfatterens stil!) indspark på en ellers almindelig skoledag. Det kan give nysgerrighed, blod på tanden til at læse forfatterens (eller andres) bøger. Eller måske til selv at skrive.

Det kan også være, at det bare viser en virkelighed, barnet ikke rigtigt kendte eller havde tænkt over.

Skrivekurser er mere håndværksagtige og indeholder ofte en form for teori (fx om at skrive noveller eller opbygge et plot – det er i hvert fald oftest det jeg bliver hyret til) samt nogle skriveøvelser og muligvis en form for gennemgang eller respons. Enkelte skrivekurser ender med en form for udgivelse eller oplæsning af elevernes værker bagefter.

Foredrag for børn

Et forfatterforedrag kan også holdes udendørs og i regnvejr. Tilhørerne sad under paraplyer! Foto: Jannie Schjödt Kold, Åben Eng

Glæden ved skrivekurser

Skrivekurser giver eleverne værktøjer til at skrive. Både hvis det er dansklæreren, der afholder dem, og hvis det er en forfatter. Men hvis det er en forfatter, kommer der en anden nysgerrighed (og måske åbenhed) ind over det, hvor nogle af dem, der måske ikke er “gode” til dansk, også får lyst til at være med. For det handler jo ikke om dansk, men om at fortælle historier!

Jeg oplevede fx engang en dreng i 7. klasse, der virkelig kæmpede med hver eneste sætning, han skulle skrive. Men fordi historien måtte handle om det, han syntes var sejt, så gad han faktisk godt. Og han fik den faktisk også bygget (nogenlunde) op efter den plotmodel, jeg havde givet eleverne. Det var fedt at opleve!

Så foredrag og skrivekurser kan noget helt forskelligt, men de er begge to vigtige. Og mange af de fedeste skrivekurser, jeg har afholdt, har faktisk bygget oven på et foredrag. For så kender eleverne jo forfatteren, der skal undervise dem, og det skaber nysgerrighed!

Hvad skal eleverne lære på skriveværkstedet? 

Skal eleverne lære noget specifikt? Eller bare opleve glæden ved at skrive?

Man kan sagtens fylde 4 lektioner ud med sjove skriveøvelser. Fx sanseøvelser, hvor de skal spise slik eller ud i naturen og skrive det de ser/hører osv.

Der findes også et utal af skrivelege. Engang var jeg fx med til at arrangere en skrivedyst, hvor hele udskolingen dystede mod hinanden, lidt ligesom til sådan nogle bolddage. Bare ved at skrive! Det var vildt sjovt.

Men som regel bliver jeg booket til at lære eleverne om personer, plot eller noveller. For det er som regel det, de skal bruge til eksamen i skriftlig dansk. Og derfor vil lærerne gerne have, at de lærer mere om det.

Og det er også sjovt at undervise i!

Husk at aftale, om undervisningen skal indeholde noget bestemt, eller om forfatteren har helt frit spil. Hvis der har helt frit spil, kan I jo lave et tema – fx fantasy eller gys. Det er også sjovt!

Camilla Wandahl Foredrag

Et godt tip ved foredrag er at få eleverne til selv at snakke med. Fx kan du udlodde en bog til bedste spørgsmål, det gør jeg altid! Foto: Marianne Vergmann Hvalsø bib 2015

Hvordan skruer man et forløb med foredrag og skrivekursus sammen? 

Der er selvfølgelig lige så mange modeller, som der er idéer. Men her kommer et par forslag:

  • Foredrag + skrivekursus for en klasse. Først holder forfatteren et foredrag. Derefter er der 2 eller 4 lektioner med skrivekursus for en eller to udvalgte klasser (ikke mere end 25 elever ad gangen!). Emnet skal gerne være afgrænset, fordi tiden er kort. Det kan fx være “noveller” eller “sjove skriveøvelser” eller “plot”.
  • Foredrag + skrivekursus for talenthold. Forfatteren holder et foredrag for hele udskolingen eller hele mellemtrinnet. Derefter er der skrivekursus i 4 timer for på forhånd udvalgte elever på tværs .
  • 2 foredrag og flere skrivekurser. Forfatteren holder et foredrag for mellemtrinnet og derefter et foredrag for udskolingen. Resten af ugen besøger forfatteren forskellige klasser og lavere kortere eller længere skriveværksteder.
  • En uges skriveværksted – evt. med foredrag. Forfatteren besøger én klasse (fx. 7. klasse) en hel uge og laver et længere skriveforløb med klassen. Dette kan evt. kombineres med et foredrag for hele udskolingen i løbet af ugen. Dette kan også gøres på mellemtrinnet.
  • Flere forfattere på besøg. I kan også invitere flere forfattere, så der fx kommer en forfatter den ene dag og en anden forfatter den næste. Og så kan hver forfatter måske lave et kort skrivekursus med nogle af klasserne?

Som I kan se af ovenstående, er der jo virkelig mange muligheder. Jeg tror, at det mest omfattende, jeg har været med til, var da jeg besøgte et bibliotek i Brønderslev. Her skulle alle 6årige (dvs. børnehavebørn) komme hen i nogle telte og skrive historier i små hold sammen med mig og 2-3 andre forfattere. Historierne blev så (sammen med børnenes egne tegninger) udgivet i en bog.

Den slags arrangementer koster en del i både kroner og planlægning. Men det giver altså også rigtig mange børn en kulturel og sjov og lærerig oplevelse!

Husk, at der er mange måder man kan søge om penge til at få forfattere (og andre kunstnere) på besøg. Det er ikke sikkert, at I selv behøver financiere det hele!

Sådan søger du penge til at få en forfatter på besøg

Du kan søge støtte til forfatterforedrag via Børn og unges møde med forfattere og Forfattercentrum. Der findes også Huskunstnerordningen, som blandt andet støtter skrivekurser – det skal bare være længerevarende forløb. Og måske har I en lokal støtteordning, du kan søge?

Rent praktisk foregår det fx ved, at du vælger en forfatter, du gerne vil have på besøg. Så skriver du til forfatteren, og I aftaler en dato. Datoen skal ligge efter ansøgningsfristen hos støtteordningen. Derefter sender du en ansøgning og håber på, at den går i gennem. Og så skal I faktisk bare glæde jer til et godt arrangement!

Det er slet ikke så indviklet, som du måske tænker, hvis du ikke har prøvet det før:) I hvert fald ikke, hvis det “bare” er et forfatterforedrag – sådan noget som ovenstående med alle 6årige i en hel kommune kræver nok lidt mere tid;) Men det var også en erfaren dame, der planlagde det!

Jeg vil rigtig gerne skrive om de emner, som I har brug for at vide mere om. Så skriv endelig en kommentar, hvis der er noget, du ikke har fået svar på!

Hvad er dit bedste tip til at planlægge skriveværksteder og foredrag? 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *