Sådan skaber du en troværdig hovedperson til din roman
Noget af det allervigtigste, når du skriver fiktion er din hovedperson. Det er vigtigt, at han/hun virker som en troværdig og nuanceret person. Det er jo din hovedperson, læseren skal identificere sig med, og ham, der skal drive handlingen fremad!
I dette indlæg hjælper jeg dig med at få styr på din hovedpersons indre og ydre personlighed. Derudover fortæller jeg også lidt om, hvilken betydning begreberne want og need har for dig som forfatter. God læselyst!
Hvordan ser din person ud? Ydre karakteristika
Du skal selvfølgelig have styr på din persons udseende. Du kan sagtens gå i gang med at skrive uden at ane, hvordan personen skal se ud, og så finde på det undervejs – men når du redigerer din bog/novelle, er det nødvendigt at du tjekker udseendet godt i gennem. Det går jo ikke, at han har rødt hår på den ene side og grønt på den anden!
Du behøver ikke beskrive alt ved din hovedpersons udseende.Det kan blive drænende for læserne, hvis man skal have hver eneste lille ansigtstræk og påklædningsdel med. Og som regel er det slet ikke nødvendigt, med mindre hovedpersonen fx går ekstremt meget op i mode eller ser meget anderledes ud.
Faktisk er det tit bedre at udvælge nogle tydelige træk og så beskrive dem, fx hvis hun altid har tre forskellige øreringe på. Så kan læseren nemlig ofte huske og skelne dine personer bedre fra hinanden. Og dryp gerne beskrivelserne ud lidt ad gangen, i stedet for bare at placere din hovedperson foran et spejl i kapitel 1 og så beskrive alt ved hende der!
Sådan får du inspiration til din persons udseende
Der er nogen forfattere, der vælger en person de kender eller en skuespiller og bygger hovedpersonens udseende rundt om denne.
Så selvom personligheden og historiens handling er en helt anden, behøver forfatterne ikke at tænke over, hvilken farve øjne det nu lige var at hovedpersonen havde. Han kan bare tænke på den skuespiller, som han har brugt som forbillede for personens udseende!
Det kan være et meget fint tip, så længe der selvfølgelig ikke er nogen, der føler sig genkendt eller udstillet. Det er fx vigtigt, at du ikke bruger samme navn og interesser, som den person hvis udseende, du har ladet dig inspirere af.
Jeg skriver dog selv bare derudad, og når bogen så er færdig, så tjekker jeg, at udseendet er ens hele bogen i gennem (det er det nemlig som regel ikk). Sommetider ændrer jeg også hårfarve i forhold til, hvad jeg synes vil være fedt på bogens cover. Det er fx derfor Vana og Sam er rødhårede i min sørøverserie!
Hvordan er din person? Indre karakteristika
For at skabe en person, der virker ”hel”, er det vigtigt, at gøre ham eller hende nuanceret. Altså så din person virker som et “rigtigt menneske” (det gælder faktisk også, hvis din hovedperson er en hest eller alien). Men hvordan gør man lige det?
Tænk på, at der ikke er nogen, der kun er onde eller kun er gode. Der er heller ikke nogen der kun er en ”hestepige” en hel bog i gennem – alle er også ”veninder”, ”forelskede” eller måske ”bange” for noget. Så sørg for, at din person har flere sider, så han ikke bliver for kedelig.
En anden ting, du kan gøre er at tænke i modsætninger. Hvis du har en person, der virkelig gerne vil have en kæreste, men som er genert eller måske endda social angst, har du allerede en historie.
Du kan også overveje, hvad din persons største ønske er? Og hans værste frygt? At vide den slags kan give dig noget at gå efter, når du skriver. Og det kan give dig interessante ting at skrive, som ikke er super vigtigt for plottet, men bare med til at gøre din person mere levende og troværdig.
Hvad er din persons want og need?
Inden for filmverdenen taler man om to begreber, der hedder want og need (ønske og behov).
Det betyder kort fortalt, at hovedpersonen er styret af sit need (ønske) efter at opnå noget bestemt. Men samtidig har han/hun et indre need (noget han har behov for at lære). Og det er så dét, din historie handler om.
Want (ønske/vilje) – det som din person gerne vil. Fx blive rig, forelsket, hævne sine forældres død etc.
Need (indre behov) – det som din person har brug for at lære (ofte ved han det ikke selv). Fx at være en god ven, at tro på sig selv, at tage ansvar osv.
Er der nogen af jer, der har set “Hals store kærlighed”?
Den handler om en mand, der er meget overfladisk og kun vil date meget lækre kvinder. En dag bliver han forhekset, så han tror alle grimme kvinder, er lækre. Og han forelsker sig i det han tror er en meget lækker kvinde (der i virkeligheden er sådan en type, som han aldrig ville være faldet for).
Her er hovedpersonens want at score en lækker pige, men hans need er at finde ud af, at det indre der tæller. Men det forstår han selvfølgelig ikke før til sidst.
Og i Løvernes Konge er Simbas want tydeligt udtrykt i sangen ”Jeg blir’ meget snart majestæt – Som konge blir’ jeg mægtig stor” – han tænker mest på at blive en sej konge og gøre seje ting, fx gå på en elefantkirkegård. Men i virkeligheden har han brug for at lære at tage ansvar for at blive en ansvarlig regent (hans need).
Eksempler på want og need, der ofte er brugt:
Want: at blive rig / Need: At lære medmenneskelighed/næstekærlighed/venlighed
Want: At være ung og feste hele tiden / Need: At lære at tage ansvar
Want: At hævne sine forældres død / Need: At acceptere deres død og selv komme videre
Det er ikke altid, at hovedpersonen får både sit want og need opfyldt. Som læser bliver man som regel godt tilfreds, hvis både want og need bliver opfyldt til slut, men det kan også være en god oplevelse, hvis need’et bliver opfyldt.
Hvis hovedpersonen til gengæld kun får sit want opfyldt, og ikke lærer noget af det, så kommer man tit til at tænke på, om personen overhovedet har udviklet sig?
En lille note, der vil ødelægge dit forhold til TV-serier for altid;) En karakter i en TV-serie dør som regel først, når hans need er blevet opfyldt. Med mindre det er fordi han ikke længere gad at være med i TV-serien og skal skrives hurtigt ud, og så prøver TV-selskabet faktisk alligevel ofte at afslutte hans historie ved at opfylde hans need. Prøv at lægge mærke til det i fremtiden!
Hovedpersonens udvikling
De fleste historier handler faktisk om nogen, der udvikler sig. Lige fra gamle eventyr og til moderne ungdomsromaner og faktisk også ofte voksenromaner af mere litterær karakter.
Det er fordi, vi godt kan lide at følge en persons udvikling, og som jeg skrev ovenfor giver det rigtig god mening at læse om en person, der udvikler sig i løbet af bogen.
Tænk over, om din person udvikler sig i den roman, du er ved at arbejde på. Hvor starter han? Hvor slutter han? Hvad har ændret sig for ham?
Personens need er derfor en god rettesnor for udvikling. Hvad er det, han/hun har brug for at lære? Hvad er anderledes for ham/hende i slutningen i forhold til i starten?
Hovedpersonen skal gerne komme hjem med en ny viden fx og have lært noget. Ellers ender det jo som Olsen Banden, der er dømt til at gentage deres handlinger igen og igen!
Hvordan bruger du det i DIN bog?
Arbejder du allerede på en bog med en hovedperson, kan du nemt komme i gang med at arbejde med hovedpersonen. Slå op i en notesblok og lav fire overskrifter:
Ydre karakteristika:
Indre karakteristika:
Min hovedpersons want:
Min hovedpersons need:
Min hovedperson udvikler sig således:
Du kan også vælge at hurtigskrive om hvert punkt, hvis du er i tvivl om, hvad du skal skrive. Så kan du i stedet betragte de fem punkter som fem små skriveøvelser, hvor du sætter dit ur på 5 minutter for hvert emne og så bare tonse-skriver derudad og ser, hvad der kommer ud af det!
Hvad er dit bedste tip til at lave en god og troværdig hovedperson?
[…] Wandahl har på hendes blog et par indlæg om hvordan man skaber personer med […]