Undervisningsmateriale

Undervisningsmateriale til Camillas romaner

ask-konge-taber

Ask Konge Taber

Pædagogisk vejledning til arbejde med romanen i udskolingen udarbejdet af pædagogisk konsulent på CFU, Hanne Schriver

Ask Konge Taber blev brugt til FSA i Skriftlig Dansk for 9. klasse i 2014

hjerte-i-vente

Hjerte i vente

Opgaver og film til undervisningsforløb om Hjerte i vente (værklæsning). Skoler kan købe abonnement til siden, der også har andre undervisningsforløb. Man kan se et gratis eksempel på opgavernes type samt én af de film, hvor Camilla fortæller om romanen.

Arbejdsopgaver til bogen er desuden gratis tilgængelig som pdf her  og kan også læses på min blog her

laeseraketten

Læseraketten

Opgaver til eventyrnovellerne Drengen med de tre øjne, Tigerhelten og Gyldne øjne (bragt i Læseraketten 2014, 2015 og 2017) kan findes på IBIS’ hjemmeside.

som-en-tikken

Som en tikken under huden

Som en tikken under huden blev brugt til FSA i Skriftlig Dansk for 9. klasse i 2015

Arbejdsopgaver kan hentes som pdf her og kan også læses på min blog her.

Bidrag til undervisningsmateriale

Fiktion

  • Gyldne øjne, Læseraketten, IBIS, 2017
  • Tigerhelten, Læseraketten, IBIS, 2015 (medforfatter: Jonas Jørgensen)
  • Drengen med de tre øjne, Læseraketten, IBIS, 2014
  • Dragens Skat, eventyr i d’dansk for 3. klasse, Alinea 2014
  • Kælderfødt i antologien Ned i novellen, Dansklærerforeningens Forlag, 2011

Faglitteratur

  • Skrivekursus – skriv et action-fantasy-eventyr i Træningshæfte 3. klasse d’dansk, Alinea, 2014
  • Lær af Camilla Wandahl – Lær at skrive noveller i Træningshæfte 6. klasse d’dansk, Alinea, 2011
  • d’dansk blog og Læseblog i d’dansk 5. klasse – Lærervejledning, Alinea, 2010
  • Skrivestrategier – En undersøgelse af udbyttet af skrivekonferencer som udgangspunkt for arbejdet med skrivestrategier i danskundervisningen i 7. klasse. Bacheloropgave, april 2011 (upubliceret).

Camilla bidrager gerne til undervisningsmateriale og antologier til folkeskolen og gymnasiet. Kontakt for nærmere info.

Romaner i undervisningen

Jeg har skrevet romaner, der kan bruges i undervisningen fra 4.-10. klasse og i gymnasiet, men mine romaner bliver mest brugt i litteraturundervisningen i udskolingen. Det skyldes nok især, at der ligger en del undervisningsmateriale til mine ungdomsromaner tilgængeligt.

Nedenfor har jeg samlet en liste over de romaner, jeg synes egner sig til undervisningsbrug.

5 relevante romaner til udskolingen

Flere af mine nyere ungdomsromaner er udkommet i Høst og Søns Zoom-serie. Det er korte, intense romaner til brug i udskolingen og evt. i gymnasiet, hvor der er meget på spil og alvorlige temaer. Alle romaner i Zoom-serien får gratis undervisningsmateriale med opgaver til før- under- og efter læsningen.

Ask Konge Taber er den af mine romaner, der oftest bliver brugt i undervisningen. Det er nok fordi der ligger undervisningsmateriale på CFU – og fordi der både er en dreng og en pige som fortæller. Måske også fordi den handler om rodløshed og angsten for at miste i en moderne kontekst på en efterskole. Den kan læses fra 7.-10. klasse. Der ligger undervisningsmateriale til romanen på CFU.

Venus Fluefanger er en roman for 9.-10. klasse og gymnasiet, som jeg har skrevet sammen med Caroline Ørsum. Den handler om identitet, ensomhed og køn, herunder transseksualitet. Der er undervisningsmateriale til romanen hos Høst og Søn i deres Zoom-katalog.

Før og efter Selma er en intens og rå kortroman for 8.-10. klasse og gymnasiet om identitet, pigevold, sex, venskab og at have en deprimeret mor. Selvom hovedpersonen er en pige, er den bestemt også relevant for drenge. Romanen har gratis undervisningsmateriale i Zoom-kataloget.

Hjerte i vente kan læses fra 7.-9. klasse og handler om angst og identitet – og om at have en hjertesyg lillesøster. Det er desuden en kærlighedsroman. Den bliver mest læst i 7. klasse i litteraturundervisningen. Der findes opgaver til den på CLIO-online. Jeg har også selv lavet nogle gratis tilgængelige arbejdsopgaver til den (jeg er læreruddannet).

Som en tikken under huden er den mest poetiske og sprogligt sværest tilgængelige roman, men det synes jeg gør den endnu mere relavant i litteraturundervisningen fra 9.-10. klasse og op i gymnasiet. Den handler om en piges oplevelse af præstationspres i gymnasiet – og om spiseforstyrelsen anoreksi. Jeg har lavet undervisningsmateriale til romanen, som du frit kan benytte.

Romaner til indskolingen og mellemtrinnet

På mellemtrinnet bliver mine romaner mest brugt som frilæsning, men jeg ved også, at der er en 4. klasse, der har arbejdet med min eventyrserie Søstre på De Syv Have i danskundervisningen. Læreren havde lavet opgaver til bogen, og bagefter læste nogle af børnene resten af serien.

I D’dansk for 3. klasse er der faktisk trykt et eventyr fra Søstre på De Syv Have-universet – en slags forhistorie med arbejdsspørgsmål til eleverne.

Tvillingefuglene er efter min mening en oplagt roman at læse i 6.-7. klasse. Måske også i 8. klasse. Det er en historisk spændingsroman, hvor man både kan arbejde med personer, spændingskurve og kombinere det med et historieemne, da romanen foregår på grænsen mellem jernalder og vikingetid.

Jeg har skrevet romanen sammen med Kirsten Wandahl. Pt er der ikke et undervisningsmateriale til den, men vi udvikler gerne arbejdsspørgsmål til den, hvis I køber et klassesæt til jeres skole. Kontakt mig for nærmere info.

Sidst, men ikke mindst, har jeg skrevet billedbogen Troldegrene som kan læses i 0.-2. klasse. Den handler om skilsmisse og er illustreret af dygtige Anna Margrethe Kjærgaard.

Noveller

Jeg har også skrevet mange noveller til brug i folkeskolens danskundervisnings både til mellemtrinnet og udskolingen. Se mere på min side om noveller.