Forfatterens guide til at holde skrivekurser for børn og unge

Skrivekurser for børn og unge

Camilla Wandahl kommer med sine bedste råd til at komme i gang med at holde skrivekurser for børn og unge. Foto: Mariangela Raponi

Vil du gerne holde skrivekurser for børn og unge? Her er en grundig guide til, hvordan du får succes med at undervise børn og unge i skrivning. Lige fra kontakten til biblioteker og skoler til indholdet i din undervisning.

Det er almindelig kendt, at det kan være svært at leve af bøger alene. Derfor er der rigtig mange forfattere, der supplerer deres forfatterindtægter med indtægter fra skrivekurser og foredrag.

Jeg har tidligere skrevet et indlæg med tips til, hvordan du bliver bedre til at holde forfatterforedrag for børn samt et indlæg til biblioteker, der gerne vil arrangere forfatterforedrag for børn. Dette indlæg er lidt i samme boldgade – og så alligevel ikke. Det handler nemlig ikke om foredrag, men om at planlægge et skriveværksted for børn eller unge.

Min egen erfaring med skrivekurser for børn

Jeg har undervist på et hav af skrivekurser for børn og unge, herunder længere forløb på Rytmisk Centers Tekstværksted, Brønderslev Forfatterskole for Børn og Unge, Forfatterskolen for Unge i Lejre, Skriveværkstedet, Saxo Skrivedysten samt flere enkeltstående skriveworkshops på skoler og biblioteker over hele landet.

Jeg har udarbejdet et skrivekursus til dansk-systemet d’dansk (for 2. klasse) samt et læsekursus om blogging til d’dansk for 6. klasse med både elev- og lærervejledning. På lærerseminariet skrev jeg bachelor i dansk om, hvordan man kan lære 7. klasseselever skrivestrategier, der sætter dem selv i stand til at lære at skrive.

Jeg har holdt skrivekurser om noveller, plot, sprog, skrivestrategier, gysere, eventyr, monstre og tegn&skriv-kurser (jeg er også uddannet billedkunstlærer). Jeg har også undervist dansklærere i skrivekurser blandt andet på CFU. Jeg har undervist virtuelt i Saxo Skrivedyst og på Clio Online.

Jeg har også været medarrangør af Håbefulde Unge Forfatteres weekendskrivekursus flere år i træk, hvor vi stod for alt fra lokaler og lave mad til at finde undervisere. Én gang afholdt vi også en Skrivedyst på en skole i Jylland, hvor alle eleverne dystede mod hinanden i skrivedicipliner. Det var sjovt!

Jeg havde faktisk også på et tidspunkt en blog om fiktionsskrivning i folkeskolen. Den findes stadig, og du kan læse en masse indlæg med idéer til skriveværksteder i folkeskolen lige her, men jeg opdaterer ikke længere bloggen, der primært var knyttet til mit bachelorprojekt om skrivning.

I dag fokuserer jeg primært på mine bøger og foredrag, og derfor tager jeg kun i særlige tilfælde skrivekurser ind. I 2017 underviste jeg dog på Aabenraa bibliotek og i 2016 på Brønderslev Forfatterskole for Børn og Unge.

Find ud af, hvem du gerne vil undervise på dit skrivekursus

Man kan holde skriveværksteder for alle aldersgrupper. Selv har jeg holdt for både børn, unge og voksne, og det varierer faktisk, hvad jeg bedst kan lide. Dette indlæg tager udgangspunkt i skriveværksteder for børn og unge, men mange af idéerne kan også bruges, hvis man vil holde et skriveværksted for unge eller voksne.

Når du skal planlægge indholdet til dit skriveværksted er det rigtig vigtigt at vide, hvem din målgruppe er. Der er jo stor forskel på, om børnene er 8 eller 12 år. Og om de alle er ca. samme alder, eller om du både skal ramme nogen på 8 og nogen på 14 (sådan er det sommetider fx når man holder skrivekurser på biblioteker).

Du kan enten afgrænse målgruppen ved at beslutte en fast alder, som deltagerne skal have (selvfølgelig i samarbejde med skolen/biblioteket). Så ved du, at dine elever passer nogenlunde sammen i alder. Det kan fx være 8-10 år eller 10-12 år. Ulempen ved dette er, at du måske kommer til at udelukke nogen, der faktisk rigtig gerne ville have deltaget.

Eller du kan være helt åben i forhold til alder, fx have et meget bredt spænd (11-18 år). Det stiller større krav til undervisningen, men det er (måske) også lettere at få nok tilmeldte.

Hvilken aldersgruppe har du selv mest lyst til at undervise? Og hvem henvender dine bøger sig til? Det er som regel et godt sted at starte.

Hvor skal skrivekurset holdes?

Måske er du forfatter, og et bibliotek eller en skole har allerede henvendt sig til dig og bedt dig arrangere et foredrag for en bestemt målgruppe. Så er det jo helt oplagt både hvem målgruppen er, og hvor skriveværkstedet skal afholdes.

Men det kan også være, at du selv gerne vil starte op som skriveunderviser, og så må du i gang med at finde nogen, der vil have dig med på holdet.

Du kan enten kontakte allerede etablerede skriveskoler. Selv skrev jeg fx en mail til tre skriveskoler, som jeg kendte i forvejen, da jeg fik udgivet min første bog i håb om, at de kunne bruge mig. Jeg sendte også en mail til min gamle folkeskole og mit gamle gymnasium. Husk, at du ikke må sende en masse mails ud uopfordret, det kan forstås som spam.

Du kan også gå ned på dit lokale bibliotek eller skolebibliotek og spørge, om I skal lave et skrivekursus sammen. Det er en god idé at være så velforberedt som muligt, når du kontakter dem. Vælg gerne målgruppe, tema og et overordnet indhold, du kan præsentere for dem. Men lad dem være med til at vælge datoen for kurset. Og husk, biblioteker planlægger langt ud i fremtiden, så dit kursus bliver nok tidligst om et halvt år.

Men den bedste måde at få jobs, er at udvide dit netværk. Jeg har skrevet lidt om netværkets betydning i dette indlæg, og det kan virkelig ikke underkendes. Hvis en anden forfatter får tilbudt et job, som han/hun ikke kan tage, anbefaler hun måske dig, hvis hun kender dig og ved, at du er god. Men det kræver jo, at du kender nogen, der kan anbefale dig!

Hvor langt skal skrivekurset være? 

Skrivekurser findes i alle længder og former. Her er nogle klassiske eksempler:

  • 8 onsdage. Du kan fx holde et skrivekursus, der varer 8 onsdage. Så kan hver gang have et tema, fx plot, sprog, personer etc. Denne type kursus skal helst ligge om eftermiddagen, når børnene har fri.
  • 1 lørdag – endagskurser kan være hyggelige og overskuelige både for dig og deltagerne. Du kan enten vælge ét emne (fx gys) eller nå hele vejen rundt om det at skrive en novelle
  • 1 weekend. Man kan faktisk nå rigtig meget på to hele weekenddage! Vælg måske et emne – jeg har fx engang haft en tegn&fortæl-weekend (det var dog 3 dage).
  • 1 uge – på skoler vil det sige 5 dage, i sommerferien på et bibliotek måske en hel uge. Her er der virkelig plads til at komme i dybden, og det er (måske) ikke det oplagte sted at starte, hvis du ikke har nogen erfaring som underviser endnu. Du kan vælge et overordnet emne, fx at skrive en novelle eller at skrive fantasy. Eller du kan lave et nyt emne til hver dag, fx plot, personer, fantasy, krimi osv.
  • 2-4 lektioner. Ude på skolerne er det ofte enkelte lektioner, man bliver booket til. Jeg har som minimum haft 2 lektioner med eleverne, men 4 giver mere frirum. Der er jo også ofte andre forstyrrelser, elever der kommer for sent osv. Her vælger jeg gerne enten “novelle” eller “sjove skriveøvelser” som tema. Men aftalt det med læreren!

Det er klart, at der findes alle mulige forskelige modeller, og ingen er mere rigtige end andre. Bare husk at blive helt enig med arrangøren om, hvad der forventes af dig, hvornår der er pauser etc.

Hvad skal skrivekurset handle om? 

Jeg har allerede været lidt inde på det – det er en rigtig god idé at lave en plan for dit skrivekursus inden du kontakter skolen eller biblioteket, hvis du ikke allerede er et kendt navn. På den måde kan de se, at du er seriøs!

Et godt udgangspunkt er dit eget forfatterskab. Har du udgivet én stor fantasyroman for børn, er det måsk én idé at byde ind med et fantasykursus. Har du udgivet en tegneserie, er et skriv&tegn kursus måske en idé.

De helt klassiske skrivekurser gennemgår grundstenene i forfattergerningen: Plot, Sprog, Personer – og det kan man få nogle rigtig fine kurser ud af. Samtidig er det ret nemt at lave nogle skriveøvelser, der lærer eleverne at arbejde med emnerne.

Men det kan altså også være rigtig sjovt fx at holde et genrekursus. Og hvis du går i dybden med ét emne, fx romantiske noveller, så kan du også lave nogle rigtig forskelligartede skriveøvelser til eleverne.

Arbejdsformer på skrivekurset

Husk at dit skrivekursus skal være afvekslende for børnene at deltage i, så det ikke bliver kedeligt. Tænk både i fælles brainstorming, læreroplæg (som du holder), skriveøvelser alene, i par og/eller i grupper. Send måske eleverne ud for at sanseskrive eller samle genstande, man kan skrive ud fra.

Overvej om eleverne skal læse højt alle sammen i plenum, i par eller i mindre grupper. Og i hvilket omfang du selv vil give respons. Om dit skrivekursus overhovedet indeholder respons?

Det kan desværre være rigtig langtrukkent for eleverne at høre på, at hinanden læser højt, især hvis det er en hel klasse og ikke alle elsker dansk. Så tænk over, hvor mange elever du har, når du udvælger, hvordan oplæsning og respons skal foregå!

Hvis du har en meget bred målgruppe, fx elever fra 11-18 år, er det bl.a. i arbejdsformerne, at du skal tænke undervisningsdifferentiering ind. Du kan fx sætte eleverne i gruppe efter alder, interesser eller ”evner” (hvis du har en fornemmelse for det). Du kan også have skriveøvelser, der tiltaler forskellige aldersgrupper – eller kan løses på forskellige niveauer.

Hvordan laver du skriveøvelser?

Det er faktisk slet ikke svært at lave sine egne skriveøvelser, men det kræver nok et særskilt indlæg, da dette allerede er blevet ret langt.

Derfor vil jeg nøjes med at henvise til dette indlæg, hvor jeg kommer med en masse øvelser til at skrive digte i folkeskolen og dette indlæg med ideer til at arbejde med fugle og symbolik på mellemtrinnet.

Jeg har også skrevet dette indlæg om, hvordan man laver skriveøvelser til folkeskolelever, som måske kan inspirere dig.

Hvad skal dit honorar være?

Det er kun dig, der kan svare på det. Men jeg er klar over, at det er virkelig svært at sætte pris på sig selv, hvis man aldrig har gjort det før.

Mit bedste råd er at spørge de forfattere du kender, hvad de tager for at holde skrivekurser. Måske kan du også finde inspiration på forskellige forfatteres hjemmesider, hvis de angiver deres priser. På den måde kan du sammensætte dine egne priser.

Men grundlæggende er skrivekurser jo meget forskellige og det er forfattere også. Derfor vil honoraret også være forskelligt. Det er dog vigtigt, at du har en god fornemmelse med det honorar, du får. Ellers kan du lige så godt bruge tiden på at skrive en ny bog.

Skal du i gang med at holde skrivekurser nu?

Jeg håber, at ovenstående har inspireret dig til selv at komme i gang med at holde skrivekurser. Da jeg først kom i gang med indlægget gik det op for mig, at jeg har MEGET mere på hjerte om emnet. Men jeg har allerede skrevet næsten 2000 ord nu, så det må vist blive i et andet indlæg.

Men hvis der er noget, du mangler svar på, må du meget gerne skrive en kommentar nedenfor, så skal jeg svare efter bedste evne!

God skrivelyst!

This Post Has 2 Comments
  1. Hej Camilla. Jeg er i gang med at lave en projekt beskrivelse for unge kræftramte samt deres søskende

    1. Hej Mette.
      Tak for din besked. Det lyder som et spændende og vigtigt projekt. Jeg har jo selv arbejdet med problematikken omkring oversete søskende i romanen Hjerte i vente. Endnu mere relevant er måske Sandra Schwartz’ roman “Se mig nu”, der netop handler om en søsken til en kræftsyg dreng.
      Held og lykke med dit projekt
      Mange hilsner Camilla

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *